Blå øyne - alkoholmisbruk?
vibeke
2004-09-01 08:02:21 UTC
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242611

Interessant vinkling dette.
Som blåøyd kjenner jeg meg ikke igjen som en sky reservert person som må
drikke seg til mot men...

Mvh
Vibeke
Jon Haugsand
2004-09-01 10:01:57 UTC
Post by vibeke
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242611
Interessant vinkling dette.
Som blåøyd kjenner jeg meg ikke igjen som en sky reservert person som må
drikke seg til mot men...
Leste dette, men det var ikke lett å sette seg inn i
forskningsprotokoll. Dersom forskeren faktisk bare har gjort en
studie der han ser på sammenhengen mellom øyefarge (blå/brun) og
drikkemønster, er det vel ingen bombe at blåøyde drikker mer (når de
drikker) enn brunøyde. Jeg har ingen spesiell grunn til å tro at
denne forskeren har gjort så, men det er så mye rar statistikk ute og
går, at det er lov til å være skeptisk.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
vibeke
2004-09-01 10:55:34 UTC
Post by Jon Haugsand
Post by vibeke
[...]
Jeg er alltid skeptisk til hva VG serverer av forskningsresultater.
Fakta er uansett at den eneste i min familie som er brunøyd er min
far og han er også den eneste som har et alkoholproblem...
merkelige greier :-)

Mvh
Vibeke
Håvard Moen
2004-09-01 23:50:48 UTC
Post by vibeke
Post by Jon Haugsand
Post by vibeke
[...]
Vel, det ser ut til at dette er seriøst. Det står litt mer her:
<URL:http://www.forskning.no/Artikler/2004/september/1093970199.77>
Ellers med tanke på reklamene for VG, tar jeg absolutt alt som kommer
fra den kanten med et par trailerlass salt.
--
Håvard
"No one knows electricity better than the Amish." Homer Simpson
Rune Børsjø
2004-09-02 00:15:14 UTC
Post by vibeke
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242611
Interessant vinkling dette.
Som blåøyd kjenner jeg meg ikke igjen som en sky reservert person som må
drikke seg til mot men...
Med samme metodikk som brukes i denne "undersøkelsen" kan man også si
at f.eks mørkhudede mennesker er mer voldelige, mindre intelligente
osv. iom. at den har et håpløst utgangspunkt. Det finnes heller ingen
vitenskapelige holdepunkter for å si at blåøyde mennesker er sky. Hele
greia er svært useriøs, og hadde det handlet om en annen folkegruppe
hadde det blitt stemplet rasistisk umiddelbart.
O18-C-O16
2004-09-23 10:08:30 UTC
Post by Rune Børsjø
Post by vibeke
[...]
Vil som blåøyd med relativt lavt alkoholforbruk hevde at korrelasjonen
mellom fyll og øyefarge er et resultat av sammenhengen mellom blå øyne
og kaldt klima. Ubehagelig kald vær får ofte kroppen til å produsere
mer stresshormoner enn psykisk relatert stress. Alkohol motvirker som
kjent effekten av slike hormoner, virker utvidende på blodkar,
blodfortynnende og vanndrivende. Dvs lindrende på kuldestress og på
den andre side forverrende på varme relatert stress/uttørking, noe som
igjen betyr at nord europeiske land har høyere potensiale for høyt
alkoholforbruk.

------------------

Grønland 13 l.
Portugal, Irland og Danmark, 10 l
Sverige/Norge, 5 - 6 l

Kaldt klima - Høy promille ?
Brune øyne/kontinental genotype - Høyt forbruk ?
Blå øyne, fennoskandisk reservert type, kraftig
bondeanger/avholdsløfte ?
Brune øyne/amerikansk genotype, Lavere motstandskraft ?

Utifra egne erfaringer vil jeg ikke helt utelukke en sammenheng mellom
blå øyne og fryktelige kvaler dagen derpå pga munndiare.